Enhörningarna inom SEO - del 1
Sökmotoroptimering och Myter del 1
Sökmotoroptimering är en ett yrke/bransch/metod som är full av myter och missförstånd. Många av dessa har uppstått i det faktum att handfast information och siffror är knapphändiga. Genom åren har det uppstått några som sticker ut speciellt mycket och vilka jag här redogör för. Läs första delen i min serie här. Läs mer
Mäter du hastighet på rätt sätt?
Hur du tolkar Google Pagespeed Insights
Hur snabbt laddar din sajt? Hastighet eller laddningstiden på din webbplats har just blivit en rankingfaktor. Vi går här igenom vilka tre viktiga verktyg som du kan använda för att förstå och förbättra din laddningstid. Du får se både fördelar och nackdelar med de olika verktygen som mäter hur snabb din sajt laddar. Vi kommer också in på vilka faktorer i dessa verktyg som är värda att begrunda och vilka som du helt kan glömma. Ifall du undrar över GTMetic, Google PageSpeed och Pingdom’s hastighetstester så är detta en artikel du bara måste läsa! Här finns allt på ett ställe som du kan tänkas behöva för att lära dig allt som betyder något för Google när det gäller din webbplats hastighet. Läs mer
Vi benchmarkar 20 stycken cache-pluggar för Wordpress
Vilken är den snabbaste cache-pluginen för WordPress?
Vilket är den snabbaste cache-pluggen för Wordpress? Inom sökmotoroptimering och UX är hastighet numera något man måste planera för när en ny sajt byggs. En typisk mobilanvändare förväntar sig att en mobilsajt laddar snabbare än en dito för desktop, och gör dessutom detta med en anslutning som är betydligt långsammare. Så om vi nu, som många andra, använder Wordpress som CMS för vår sajt - hur snabbar vi upp den? Vi laddade ner de tjugo största cache-pluggarna för Wordpress för att se vilken som var snabbast. Läs mer
Sökmotoroptimering med kristallklar hatt
Lär dig göra broken link building med Majestic SEO
Att ägna sig åt sökmotoroptimering är många gånger något av det roligaste man kan göra. Analys och anskaffning av länkar är utmanande och intressant men emellanåt riktigt, riktigt frustrerande. En sökmotoroptimerare kan köpa, byta, förtjäna eller tigga sig till länkar, men i stort blir detta allt svårare. Så, om du jobbar med sökmotoroptimering - finns det då inga nya metoder att använda? Här förklarar jag hur du gör broken link building, en metod där du gör webben en tjänst, och vilket inte ens den naivaste white-hattare skulle ha invändningar emot. Läs mer
Sökmotoroptimering utan inlänkar
Co-citation och Co-occurrence – framtidens sökmotoroptimering?
Sökmotorerna letar ideligen efter sätt på vilka de kan ge ännu träffsäkrare resultat. Inom sökmotoroptimering talas det om co-citation och co-occurrence vilket innebär att sidor inte aktivt behöver länkas till för att ranka i serpsen. Istället ser man här till huruvida sajten omnämns i relevanta sammanhang och relevanta sajter. Det här är med andra ord sökmotoroptimering och rankning utan länkning. Läs vidare i artikeln vilken ursprungligen publicerades hos Loopia. Läs mer
Lär dig skapa innehåll som står sig
Evergreen Content och Sökmotoroptimering
Inom sökmotoroptimering är content king och länkar president, eller? Att skriva innehåll är inte sällan ganska trist och ofta känns det viktigare att skapa content till vilket du bygger länkar, än content som genererar detsamma. Frågan är om du skriver "filler material", eller verkligen vill skapa något som vara länge. Längre än de där tre dagarna din länk delas, och längre än materialet ligger på din bloggs förstasida. När du skapar Evergreen content gör du mer än skapar "spider food" - mat för gBot. Du satsar istället på material som består över tid och vilket är så bra att det skapar backlinks. Här går jag kort igenom vad Evergreen content är och hur du använder detta när du gör sökmotoroptimering. Läs mer
Mobilvänlighet + SEO = Sant
Nu är det mobilvänlighet som gäller!
Google sätter hårt mot hårt. Från och med den 21e april blir mobil användarvänlighet en rankningsfaktor och integral del av sökmotoroptimering. Sajter som är mobilvänliga kommer helt enkelt att premieras i de mobila sökresultaten. Så vad betyder detta för sökmotoroptimeraren och framförallt sajtägaren? Varför händer detta nu, hur testar du din sajt och vad gör du om den inte redan är mobilvänlig? Jag går kort igenom om hur det hela fungerar och vad man, oavsett situation, bäst gör. Läs artikeln som ursprungligen publicerades på Ballous blogg. Läs mer