Sökmotoroptimering med kristallklar hatt
Lär dig göra broken link building med Majestic SEO
Att ägna sig åt sökmotoroptimering är många gånger något av det roligaste man kan göra. Analys och anskaffning av länkar är utmanande och intressant men emellanåt riktigt, riktigt frustrerande. En sökmotoroptimerare kan köpa, byta, förtjäna eller tigga sig till länkar, men i stort blir detta allt svårare. Så, om du jobbar med sökmotoroptimering - finns det då inga nya metoder att använda? Här förklarar jag hur du gör broken link building, en metod där du gör webben en tjänst, och vilket inte ens den naivaste white-hattare skulle ha invändningar emot. Läs mer
Sökmotoroptimering utan inlänkar
Co-citation och Co-occurrence – framtidens sökmotoroptimering?
Sökmotorerna letar ideligen efter sätt på vilka de kan ge ännu träffsäkrare resultat. Inom sökmotoroptimering talas det om co-citation och co-occurrence vilket innebär att sidor inte aktivt behöver länkas till för att ranka i serpsen. Istället ser man här till huruvida sajten omnämns i relevanta sammanhang och relevanta sajter. Det här är med andra ord sökmotoroptimering och rankning utan länkning. Läs vidare i artikeln vilken ursprungligen publicerades hos Loopia. Läs mer
Lär dig skapa innehåll som står sig
Evergreen Content och Sökmotoroptimering
Inom sökmotoroptimering är content king och länkar president, eller? Att skriva innehåll är inte sällan ganska trist och ofta känns det viktigare att skapa content till vilket du bygger länkar, än content som genererar detsamma. Frågan är om du skriver "filler material", eller verkligen vill skapa något som vara länge. Längre än de där tre dagarna din länk delas, och längre än materialet ligger på din bloggs förstasida. När du skapar Evergreen content gör du mer än skapar "spider food" - mat för gBot. Du satsar istället på material som består över tid och vilket är så bra att det skapar backlinks. Här går jag kort igenom vad Evergreen content är och hur du använder detta när du gör sökmotoroptimering. Läs mer
Mobilvänlighet + SEO = Sant
Nu är det mobilvänlighet som gäller!
Google sätter hårt mot hårt. Från och med den 21e april blir mobil användarvänlighet en rankningsfaktor och integral del av sökmotoroptimering. Sajter som är mobilvänliga kommer helt enkelt att premieras i de mobila sökresultaten. Så vad betyder detta för sökmotoroptimeraren och framförallt sajtägaren? Varför händer detta nu, hur testar du din sajt och vad gör du om den inte redan är mobilvänlig? Jag går kort igenom om hur det hela fungerar och vad man, oavsett situation, bäst gör. Läs artikeln som ursprungligen publicerades på Ballous blogg. Läs mer