Visste du att fler använder mobilen för att surfa på nätet än sina desktopmotparter? Användarupplevelsen på mobil har börjat uppmärksammas mer och mer på senare tid, och Google har redan släppt sitt eget verktyg för att belysa detta - Google AMP. Vad är då Google AMP? Vid det här laget kanske du redan vet det. I vilket fall som helst går vi i denna artikeln igenom vad Google AMP är, vad det står för, varför det finns, och varför det kan vara aktuellt för dig som webbutvecklare eller webbredaktör. Läs mer
Content har alltid fått ge företräde åt länkbygge, som har ansetts vara starkare på alla plan. Nu, när Google tagit stora kliv för att öka sin semantiska förståelse i dess sökmotor, är tonarterna annorlunda. Läs vår artikel för att få reda på hur content kan bli en seriös spelare gentemot länkar, och varför. Läs mer
Laddninghastighet blir allt viktigare inom alla aspekter av Internet. SEO, UX och CRO är på sätt och vis beroende av en sajts hastighet. Se mitt senaste test på sajthastighet där jag jämför världens 100 största ehandels-sajter. Läs mer
Hur är det egentligen med "negativ SEO" - vilka är de bakomliggande variablerna? Finns det ens? Vad säger Google? Hur ser det ut i Sverige? Ser man till vad SEO är, vad Googles affärsidé och existensberättigande är och hur konkurrensen ser ut blir det tydligt vad som gäller. Jag förklarar vad negativ SEO faktiskt är, vilka åtgärder webmasters historiskt har tvingat Google att ta till och exempel på hur negativ SEO har utnyttjats som en enkel väg till topplaceringarna i SERPen. När slaget står mellan Google som vill ge användaren en bra upplevelse genom sökresultaten och webmasters som till vilket pris som helst vill synas i SERPen kan det bli riktigt blodigt. Läs mer
Sökmotoroptimering är en ett yrke/bransch/metod som är full av myter och missförstånd. Många av dessa har uppstått i det faktum att handfast information och siffror är knapphändiga. Genom åren har det uppstått några som sticker ut speciellt mycket och vilka jag här redogör för. Läs första delen i min serie här. Läs mer
Hur snabbt laddar din sajt? Hastighet eller laddningstiden på din webbplats har just blivit en rankingfaktor. Vi går här igenom vilka tre viktiga verktyg som du kan använda för att förstå och förbättra din laddningstid. Du får se både fördelar och nackdelar med de olika verktygen som mäter hur snabb din sajt laddar. Vi kommer också in på vilka faktorer i dessa verktyg som är värda att begrunda och vilka som du helt kan glömma. Ifall du undrar över GTMetic, Google PageSpeed och Pingdom’s hastighetstester så är detta en artikel du bara måste läsa! Här finns allt på ett ställe som du kan tänkas behöva för att lära dig allt som betyder något för Google när det gäller din webbplats hastighet. Läs mer
Vilket är den snabbaste cache-pluggen för Wordpress? Inom sökmotoroptimering och UX är hastighet numera något man måste planera för när en ny sajt byggs. En typisk mobilanvändare förväntar sig att en mobilsajt laddar snabbare än en dito för desktop, och gör dessutom detta med en anslutning som är betydligt långsammare. Så om vi nu, som många andra, använder Wordpress som CMS för vår sajt - hur snabbar vi upp den? Vi laddade ner de tjugo största cache-pluggarna för Wordpress för att se vilken som var snabbast. Läs mer
Att ägna sig åt sökmotoroptimering är många gånger något av det roligaste man kan göra. Analys och anskaffning av länkar är utmanande och intressant men emellanåt riktigt, riktigt frustrerande. En sökmotoroptimerare kan köpa, byta, förtjäna eller tigga sig till länkar, men i stort blir detta allt svårare. Så, om du jobbar med sökmotoroptimering - finns det då inga nya metoder att använda? Här förklarar jag hur du gör broken link building, en metod där du gör webben en tjänst, och vilket inte ens den naivaste white-hattare skulle ha invändningar emot. Läs mer
Sökmotorerna letar ideligen efter sätt på vilka de kan ge ännu träffsäkrare resultat. Inom sökmotoroptimering talas det om co-citation och co-occurrence vilket innebär att sidor inte aktivt behöver länkas till för att ranka i serpsen. Istället ser man här till huruvida sajten omnämns i relevanta sammanhang och relevanta sajter. Det här är med andra ord sökmotoroptimering och rankning utan länkning. Läs vidare i artikeln vilken ursprungligen publicerades hos Loopia. Läs mer
Inom sökmotoroptimering är content king och länkar president, eller? Att skriva innehåll är inte sällan ganska trist och ofta känns det viktigare att skapa content till vilket du bygger länkar, än content som genererar detsamma. Frågan är om du skriver "filler material", eller verkligen vill skapa något som vara länge. Längre än de där tre dagarna din länk delas, och längre än materialet ligger på din bloggs förstasida. När du skapar Evergreen content gör du mer än skapar "spider food" - mat för gBot. Du satsar istället på material som består över tid och vilket är så bra att det skapar backlinks. Här går jag kort igenom vad Evergreen content är och hur du använder detta när du gör sökmotoroptimering. Läs mer