Tar content revansch inom SEO?
Tar content äntligen revansch på link building?
Content har alltid fått ge företräde åt länkbygge, som har ansetts vara starkare på alla plan. Nu, när Google tagit stora kliv för att öka sin semantiska förståelse i dess sökmotor, är tonarterna annorlunda. Läs vår artikel för att få reda på hur content kan bli en seriös spelare gentemot länkar, och varför.
Den gode, den onde och den fule - ett hastighetstest
Hastighetstest av världens 100 största e-handelssajter
Laddninghastighet blir allt viktigare inom alla aspekter av Internet. SEO, UX och CRO är på sätt och vis beroende av en sajts hastighet. Se mitt senaste test på sajthastighet där jag jämför världens 100 största ehandels-sajter.
Negativ SEO - Pingvinens oväntade biverkning
Negativ SEO – verklighet eller myt?
Hur är det egentligen med "negativ SEO" - vilka är de bakomliggande variablerna? Finns det ens? Vad säger Google? Hur ser det ut i Sverige? Ser man till vad SEO är, vad Googles affärsidé och existensberättigande är och hur konkurrensen ser ut blir det tydligt vad som gäller. Jag förklarar vad negativ SEO faktiskt är, vilka åtgärder webmasters historiskt har tvingat Google att ta till och exempel på hur negativ SEO har utnyttjats som en enkel väg till topplaceringarna i SERPen. När slaget står mellan Google som vill ge användaren en bra upplevelse genom sökresultaten och webmasters som till vilket pris som helst vill synas i SERPen kan det bli riktigt blodigt.
Enhörningarna inom SEO - del 1
Sökmotoroptimering och Myter del 1
SEO är en ung vetenskap och det finns gott om myter och missuppfattningar. Här går Sökmotoroptimering.se igenom en rad av de största myterna, varför de är felaktiga och ger en kort introduktion till vad som verkligen fungerar.
Mäter du hastighet på rätt sätt?
Hur du tolkar Google Pagespeed Insights
Google har sedan några år räknat en sajts laddningstid som en rankingfaktor. Här går jag igenom varför laddningstid är så viktigt för en sajt. Vi går igenom alla de viktiga mätverktygen i detalj och berättar om hur de fungerar, samt fördelar- och nackdelar med respektive verktyg. Du får också reda på vilka faktorer i GTMetric, Google PageSpeed och Pingdom som verkligen betyder något. Ifall Du är seriös med att få en snabb sida så är detta en given artikel att läsa!
Vi benchmarkar 20 stycken cache-pluggar för Wordpress
Vilken är den snabbaste cache-pluginen för WordPress?
Inom sökmotoroptimering och UX blir hastighet och laddtider en allt viktigare faktor. I och med Googles kommande update, den med öknamnet Mobilegeddon, har vi låtits förstå just hur viktigt mobilvänlighet är både för rankning och användare. Användarvänlighet kräver hastighet, varför användarvänlighet även det nu är sökmotoroptimering. Så, om nu detta är så viktigt, hur kan vi snabba upp våra sajter? Vi botaniserade bland de olika cache-pluggar som finns för Wordpress och valde ut 20 styck att testa.
Sökmotoroptimering med kristallklar hatt
Lär dig göra broken link building med Majestic SEO
Broken link building och sökmotoroptimering. Lär dig en ny metod för att skaffa länkar som t.o.m Påven och Matt Cutts anser vara white hat. Med användning av Majestic SEO går jag här igenom hur du skaffar backlinks genom att återuppliva icke längre existerande sidor. Du lär dig hitta relevant material, bedöma länkars värde och hur du gör outreach för att skaffa dig en backlink. Läs mer om sökmotoroptimering och broken link building.
Sökmotoroptimering utan inlänkar
Co-citation och Co-occurrence – framtidens sökmotoroptimering?
Här diskuterar och förklarar vi co-citation och co-occurence - två framtida rankningsfaktorer inom sökmotoroptimering. Idén är att istället för att använda sig av länkar se till hur sajter/keywords relaterar till varandra. Även små sajter utan många backlinks kan med den här metoden ranka högt eftersom de omnämns/förekommer i rätt situationer. De associeras med andra sajter inom sitt gebit och sammanlänkas således. Fortsätt för att läsa mer om co-citation och sökmotoroptimering.
Lär dig skapa innehåll som står sig
Evergreen Content och Sökmotoroptimering
Jobbar du med sökmotoroptimering är det kanske mer frestande att skapa material och själv bygga länkar, istället för att skapa material som är värt att länkas till? När du gör Evergreen content och sökmotoroptimering satsar du på att skapa något som är en tidlös resurs och som står sig längre än några dagar. Du gör sökmotoroptimering där länkarna bygger sig själv, och inte omvänt. Läs artikeln om Evergreen Content jag ursprungligen publicerade hos Ahrefs.com